Skoči do osrednje vsebine

Agencija napoveduje stopnjevanje aktivnosti na področju oglaševanja prehranskih dopolnil in povezano delovanje pristojnih institucij

Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije obvešča javnost, da v sodelovanju s pristojnimi organi povečuje obseg aktivnosti na področju oglaševanja prehranskih dopolnil in drugih običajnih živil, označenih z zavajajočimi prehranskimi in zdravstvenimi trditvami ali drugimi trditvami, ki so povezane z zdravjem, v medijih, potem ko je Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije ugotovil številne kršitve nedopustnega oglaševanja prehranskih dopolnil v programih slovenskih televizij. Agencija zato v prihodnjih mesecih stopnjuje aktivnosti na tem področju, vključno z nadzorom oglaševanja v televizijskih programih.

Agencija je v okviru dosedanjih aktivnosti že pozvala izdajatelje televizijskih programov v Republiki Sloveniji k doslednemu spoštovanju in izvajanju zakonskih zahtev na področju predvajanja nedopustnih oglasnih sporočil, kar je oglaševanje tistih običajnih živil, vključujoč prehranska dopolnila, ki se predstavljajo z lastnostmi za zdravljenje in preprečevanje bolezni. V prihodnje bo zato agencija v sodelovanju s pristojnimi institucijami, med katere je razpršena regulacija področja oglaševanja prehranskih dopolnil, stopnjevala skupne aktivnosti in nato izvajala nadzor oglaševanja v televizijskih programih.

Oglaševanje prehranskih dopolnil je v Republiki Sloveniji dovoljeno, a z določenimi omejitvami. Prehranskih dopolnil tako ni dovoljeno predstavljati z lastnostmi za zdravljenje in preprečevanje bolezni, kar sicer velja za zdravila. Potrošnika se zato ne sme zavajati z obljubami o ozdravitvi, ga posredno odvračati od uradnega zdravljenja oziroma pri njem vzbujati lažnega upanja, da lahko z njihovim uživanjem prepreči ali ohrani svoje zdravje. Vsako takšno oglaševanje prehranskih dopolnil namreč predstavlja spodbujanje vedenja ali dejanj, ki utegne škodovati javnemu zdravju in ni dovoljeno. 

Agencija poudarja, da so mediji odgovorni za predvajanje oglasov v svojih programih

Način, na katerega proizvajalci smejo oglaševati vsa običajna živila, vključujoč prehranska dopolnila, določajo področni zakonski in podzakonski akti, mediji pa so tisti, ki morajo pred predvajanjem takšnih oglasov v svojih programih zagotoviti, da bodo izpolnjevali zahteve medijske zakonodaje. Agencija zato poudarja, da so mediji odgovorni za predvajanje vsebin v svojih televizijskih programih, k čemur izdajatelje televizijskega medija zavezuje zakonodaja. Zakon o avdiovizualnih medijskih storitvah določa, da oglasna sporočila v televizijskih programih in storitvah na zahtevo ne smejo spodbujati vedenja ali dejanj, ki škodujejo ali bi lahko škodovala zdravju ter ne smejo tržiti izdelkov, ki niso zdravila, a se predstavljajo z lastnostmi za zdravljenje in preprečevanje bolezni, in tako predstavljajo tveganje za javno zdravje. Za resničnost in točnost navedb oziroma podatkov v oglasu je odgovoren njegov naročnik, medtem ko je skladnost oglasa z veljavnimi zakonskimi zahtevami v pristojnosti izdajatelja. Oglaševanje prehranskih dopolnil, ki ne upošteva predpisanih omejitev in posega po zdravstvenih trditvah, ki niso dovoljene, zavaja potrošnika, kar predstavlja tveganje za javno zdravje. Agencija bo zato v okviru svojih aktivnosti medijem omogočila tudi posvetovanje o zakonskih določbah glede oglaševanja prehranskih dopolnil s ciljem učinkovitega izvajanja zakonodaje in prepoznave oglaševalskih vsebin, ki so v navzkrižju z zakonom.

Prizadevanja za dosledno spoštovanje zakonodaje z vseh vidikov, ki to področje urejajo, bo v sodelovanju z Inšpektoratom za kulturo in medije, Ministrstvom za zdravje, Zdravstvenim inšpektoratom Republike Slovenije, Nacionalnim inštitutom za javno zdravje, Upravo za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin ter številnimi drugimi organi, agencija v prihodnje javnosti podrobneje predstavila. Zlasti pravila, ki veljajo na področju oglaševanja prehranskih dopolnil, pa tudi zdravstveni vidik in posledice prekomerne in nenadzorovane uporabe tovrstnih živil, do katere prihaja tudi kot posledica zavajajočega oglaševanja.

Čeprav je regulacija področja oglaševanja prehranskih dopolnil razpršena, kar utegne vplivati na učinkovitost njenega izvajanja, je njen skupni imenovalec in cilj delovanja jasen – varovanje javnega zdravja. In temu bodo namenjene vse opisane aktivnosti agencije v prihodnje.

Za slepe in slabovidne(CTRL+F2)
barva kontrasta
velikost besedila
označitev vsebine
povečava